Monday, August 16, 2010

Pengalaman Bersalin (Part 3)


Salam..nak continue ni cerita bersalin aku..mcm dah ingat2 lupa sbb 4 bulan suda berlalu kan..huhu

Nurse suru baring..itupun mcm aku nda larat suda naik atas katil tu..rasa semua pinggang sakit & kejang. Rasa mau kepit jak kaki. hehe..Tapi aku kuatkan semangat saja..

Seorg doktor pempuan dtg cek aku lepas 15 minit aku menunggu. Bertudung. Masih muda. Mgkin doktor pelatih. Syukur la sbb perempuan. nda la aku malu sangat. Dr bagitau mau cek 'pintu'..& bagitau mgkin akan rasa sakit. Dr. tu suru aku tarik nafas panjang2..nda la sakit sangat..mgkin sebab jari2 Dr. tu kecik2 jak..hehe..

Lepas try cek 'pintu' beberapa kali..Dr. tu macam nda pasti lagi berapa cm yg terbuka. huhu..dia panggil la sorg nurse ni..tua & gemukkkk!!!!...fuh...rasa mau mengamuk bila nurse tu terus korek2 my 'tuttt'...belum sempat aku tarik nafas. Apalagi menjerit la aku...BODOS punya nurse!!!! Dia marah2 aku lagi..heiii!!! sapa la nda menjerit kalo main korek jak macam tu..berhemah la sikit..sudah la aku memang tengah sakit..makin sakit lagi dia buat macam tu. Bagus lagi Dr. muda tu..at least bagi peluang untuk aku ready..sempat aku menyumpah nurse dalam hati. Dr. tu macam simpati dekat aku..mungkin menyesal suruh nurse tua tu cek..Aku rasa mau menangis suda tapi tahan2 lagi. Nurse tu bagitau suda buka 3cm.

Then Dr. suru aku baring saja..dia mau buat report tuk aku masuk wad. Lepas hampir 2 jam menunggu & menahan sakit..dia dtg lagi cek 'pintu'..syukur la dia nda suru lagi nurse tua itu. Masih 3cm. Tapi Dr. tu masi ragu2..then dia suru plak sorang Dr. lelaki cina cek. huhu...malu pun apa boleh buat..

Jam 12++ pagi..nurse bawa kerusi roda untuk bawa aku ke wad. Sebab aku memang nda larat jalan suda. Nasib baik ada katil kosong. Aku ditempatkan di Wad Kenanga 2, Bilik 3. Bilik yg penah aku tinggal masa admit dulu..haha..Hubby masi menunggu di luar bilik PAC tu & ikut aku sampai bilik 3 sambil bawa barang2 baby & aku. Hubby peluk & cium aku before kuar dari bilik tu..dia pesan supaya aku bersabar jak..semuanya akan ok. (rasa sebak plak bila ingat part ni..hehe). Dia akan tunggu di luar wad tu & nda akan balik rumah sebab takut2 aku bersalin pagi itu. Kesian plak.

Dalam bilik tu ada 8 orang penghuni. Ada yg suda bersalin & ada yg menunggu masa macam aku. Tapi aku saja yg mengerang kesakitan di sana. Kesian jugak sebab mungkin mengganggu penghuni lain. Tapi mcm mana lagi..suara aku menanggung kesakitan nda dpt aku tahan. huhu...

Sepanjang pagi itu aku nda dapat melelapkan mata..hubby bawa aku ber'sms'..kurang la jugak rasa kesakitan itu. Lagipun nurse pasang ECG di perut untuk tengok kadar denyutan jantung baby. Jam 7.30am..time untuk melawat & hubby masuk. Lega hati aku bila hubby ada di sisi. Tolong urut2kan pinggang & menenangkan aku. Dr. dtg untuk cek aku pagi itu..oleh kerana suda beberapa kali 'tuttt' dikorek..aku macam fobia plak. Kali ini ramai plak..Dr. pakar lelaki cina, Dr. pelatih 2 org..sorg lelaki & pempuan. Dr. pakar tu yg cek aku..& cakap suda 4 cm!!! huh...dalam hati kenapa baru 4cm..lamanya aku kena tanggung sakit lagi =(

Tapi Dr. pakar tu panggil lagi sorg Dr. pakar Ceaser (India) untuk dtg cek aku..dorang suma ni risau sebab aku suda pecah ketuban & kuar darah nda henti2. Takut ada apa2 masalah pada baby. Dorg cek itu ini..& Dr. India tu cakap hantar aku pegi Labor Room..tapi Labor Room suda penuh la plak!! So, kena tunggu lagi..hubby cakap mau balik ambil mama...& tnya2 aku apa yg aku mau makan..sejak semalam aku nda makan apa2..nanti teda tenaga mau bersalin..tapi aku teda selera walaupun lapar..

Bila Dr. cakap mau hantar aku pegi Labor Room...aku terfikir..sampai suda ka masanya????!!??? Ya Allah..berikan aku kekuatan....

No comments: