Monday, April 16, 2007

Menjelang my PAC Day...

I'm going to my 1st PAC (Program Assessment Centre) on this 4rd May 2007 at INTAN Kampus Sabah for 3 days. PAC ni 2nd stage untuk merebut jawatan as a PTD (Pegawai Tadbir & Diplomatik). Aarrrggghhh...paning kepala aku mencari info2 yg related dgn PAC ni..tapi demi cita2ku untuk menjadi seorang PTD, aku tabahkan ja hati ini.hehe..


Boleh ka nda aku jadi seorang PTD??Aku kira sebanyak2 jawatan Government d Malaysia..mau jadi PTD la paling susah. Apa tidaknya..untuk jadi PTD ni kena lalui 4 ujian..1st, kena ambil test.test ni bukan alang2..dibuat 2hari pulak tu..ada 5sections..pengetahuan am,maths,esei BM,esei BI & sahsiah diri.huhu..uda 3x aku ambil test & Alhamdulillah kali ni aku lulus...yeahhhhh.....!!!2ndly, kena pegi PAC pulak. If pass kena g 1st interview. Lastly kalo pass 1st interview kena g 2nd interview lagi. Banyaknya proses kena jadi PTD. If pass 2nd interview tu baru la di lantik as a PTD tapi 50% ja coz kena g kursus lagi for 6months. Kalo lulus kursus tu (DPA -Diploma Pengurusan Awam) baru 100% jadi seorg PTD...huhu..tahankah aku dengan semua ujian ni?Wallahu'alam...Moga aku diberikan kekuatan & rezeki..mahal oo gaji PTD ni...hehehe..tu yg aku suka..dibagi gaji yg mahal2..LOL.(^o^)..


Sekrg ni aku berusaha mencari info2 yg berguna untuk PAC Day nnti. Dengar khabar..ada public speaking..pasal tu aku prepare awal2 supaya nda blur.hehe.Tapi banyak juga info yg mau d cari ni.Bukannya senang mau dicari.Tapi aku takut plak berubah format public speaking tu.Aku ni mana la pandai buat speaking on the spot.Abis la aku!!!!Bab public speaking ni memang aku problem skit..pandai jugak aku cakap english ni sikit2 tapi bila suda berada di depan berpuluh2 orang..mesti kelu lidah..aku takut tercakap bahasa yg bukan2 plak...bahsa cina..india..zimbabwe..korea..mgkin akan terkeluar pada masa tu...arrrggghhhh...mcm nda mau pegi ja PAC tu...Tolonggggggggg......!!!

Aku ada dengar juga..banyaknya yg aku dengar ni..hehe..ada larian 2.4km masa PAC Day tu...ohoho..jauh banget tu..kalo setakat berlari d jalan yg rata aku rasa boleh berlari laju2 tapi kalo ada naik bukit turun bukit???AArrgghhh....aku rasa merangkak pun aku nda larat..uda la badan pun dah makin tembam..bawa badan ni naik bukit???Ooo..tidakkk...nnti kaki aku kemetot plak..hahaha...apa la aku ni...


Sebelum g PAC nnti pun kena g shoping ni baju putih berkolar & track kaler gelap.Huhu..duit lagi...Ni semua persediaan untuk acara sukan.Terfikir jugak aku sama ada perlukah aku yg bertudung ni pakai baju putih berkolar??Tapi family aku suruh standby ja..mana la tau betul2 diwajibkan..ngeeee....Selain baju putih berkolar n track..aku kira mau beli kasut tutup yg bertumit..mcm2 la aku mau beli ni..ntah cukup duit ka nda..mmmm....


Apa2pun aku sangat berharap dapat buat yg terbaik untuk PAC nnti..kalo failed pun aku boleh lagi try tahun depan..sampai la umur aku boleh pencen uda..hahaha..jawatan PTD pasti aku genggam!!chayo..chayoo....!!Gambatte Kudasai!!!


amoi kadazan..
Ling2

1 comment:

Anonymous said...

so, amacam dapat nda jd ptd?
best ka?
hehehe

mira