Friday, December 11, 2009

Minggu ke-23

Syukur alhamdulillah..kandungan aku suda masuk week 23 pada minggu ni. Isnin lepas baru pegi jumpa doc..since daftar di Klinik Ibu & Anak tu..every month kena jumpa doc untuk pantau keadaan baby n mamanya ni.

As usual..darah & air kencing mesti kena test..lali suda dengan jarum (cuma takut jarum yg untuk masuk air..ngeri bila ingat balik kes kena admit hospital hari tu..huhu)..last month doc advised aku makan byk2 hati ayam n sayur bayam sebab darah aku (HB=hemoglobin?) aku turun every month. Tapi kali ni suda naik 0.1gm% tapi gula dalam kencing naik +1 (plus 1)!!! Oho..terlebih suda..apa lagi panjang lebar doc bagi nasihat keburukan2 kencing manis ni..huhuhu...risau gak aku..every half hour doc ambil test kencing aku sampai la berubah jadi negatif..baru la aku boleh pulang. Berat badan jangan cakap la..aku segan sebab berat badan aku naik daripada sebelum kawin..hahaha...selera tambah beb!

Doc check2 baby dalam perut..ukuran suda 22cm long (suda besar baby mama..hehe)..tapi baby dalam keadaan songsang. Tapi doc cakap nda payah risau sebab masih awal lagi..buat masa ni baby memang suka pusing2..insyaALLAH masuk 8 bulan nnti baby berada dalam posisi yg betul..

Doc bagi suntikan pertama Tetanus untuk aku hari ni..kebas tangan kiri aku 2-3 hari..badan pun macam lemah2..nda apa la semuanya untuk kebaikan aku jugak & yg paling penting kebaikan untuk baby kan..

Baby pula semakin kuat bergerak..kadang2 duduk, berdiri, tidur pun nda selesa..urat2 bahagian perut pula kadang2 sakit macam ditarik2. Tapi seronok. Hubby cakap,baby mau main-main dengan mamanya..hehe..Aku suka cakap2 dengan baby & dengarkan dia lagu. Mengikut beberapa info yg aku baca, pada bulan ke-5 pregnant..baby akan mula mendengar & bertindak balas dengan setiap apa yang didengarnya..

Ok la..jumpa lagi next update..!

5 comments:

Ayu said...

Hi Rin...Harap2 baby and mamanya sihat2 jak ya...Rin, from my reading kan...nda brpa bagus kita makan hati ayam tu...banyak jugak sumber2 yg boleh dipercayai aku baca...lepas aku tahu, aku try avoid even sesetengah doctor di Malaysia ni suggest...aku ada baca komen sorang doctor ni, dia cakap actually makan hati ni agenda israel utk hancurkan umat Islam..ngeri aku dengar...tapi, memang btl gak kan...Nabi nda galakkan kita makan organ dalaman ni kan?
Alhamdulillah, HB aku nda pernah ada masalah setakat ni, petuanya senang jak Rin, makan semua ubat yang doctor bagi tu...jgn skip..

Untuk menyenangkan aku, doctor aku bagi aku satu jenis ubat yang boleh cover 4 jenis ubat yg ptg utk ibu -Iron, Vit B Complex,Vit C and Folic acid - yang aku makan sebelum ni (klinik kerajaan bagi...)- nama ubat tu "Iberet Folic"...satu kali jak satu hari makan...jadi, nda la lupa makan...hehe...maklumlah, kadang2 lupa bah...huhu...alhamdulillah, kwn aku sebelum ni, HB rendah jugak..tapi,bila aku nasihat suruh makan ubat ikut aturan, alhamdulillah dia ok....
Minum susu pun kena selalu ya Rin..aku ni pun susah sikit mau minum2 susu ni...tapi terpaksa jugak, huhu...kurang2 2 kali sehari aku akan pastikan...
cuma aku ni..problem darah tinggi bah...maklumlah, father's site aku ada darah tggi...jadi...biasalah kan...hehe....tu yang aku kena bersalin awal ni...masuk 38 minggu ni, aku kena admit di hospital utk kena induce...nda apa la...utk keselamatan Baby jugak....

Apapun, jaga baby baik2 ya...jgn stress2... :)------ Ayu

siha said...

hye k.serina, congrates!!!da nk jadi mummy, wah nt jadi mami gojes la ye, ape2 pon smoge baby n mami nye sihat2 selalu ~

Rin Ismail said...

thanks ayu..aku memang perlukan tips2 dr org berpengalaman ni. aku nda buli la makan ubat2 yg klinik govt tu bagi..so, aku gantikan dengan Obimin..yg tu doc memang syorkan jugak. susu memang aku nda buli minum jugak..mesti mau muntah tapi aku try la nnti sikit2..aku takut plak kurang kalsium kan.hehe..ko take care ya ayu..moga baby ayu selamat & membesar dengan sihat..

siha - thanks ya..siha bila plak nak belanja nasi minyak ni?hehehe

mie said...

wah!!!
selamat sadanya...
hehehee

Entahlerr said...

Assalamualaikum.

Penawar untuk kencing manis dah ada, sila klik sini: Laman Web Usana Malaysia sekarang juga!